Zorgt storytelling als ondernemer zorgt voor verbinding met je klanten? Mensen luisteren graag naar verhalen, dit zorgt voor verbinding en emotie (Whitler, 2018). Verhalen vertellen doet de mens al eeuwenlang, de middelen die hiervoor worden gebruikt worden wel steeds technischer. Storytelling via moderne middelen wordt ‘digitale storytelling’ genoemd (Robin, 2015). Door het technische aspect van storytelling verlangt de consument in de huidige mediaomgeving steeds meer naar authenticiteit, betekenis en emotie (Whitler, 2018). Desondanks blijft de basis van storytelling hetzelfde, namelijk het gebruiken van hulpmiddelen om een verhaal te vertellen (Robin, 2015). 

Storytelling als ondernemer zorgt voor verbinding

In de huidige mediaomgeving kan storytelling worden ingezet als marketingtechniek. Wanneer een bedrijf dat wil, staat centraal dat de boodschap van storytelling mensen moet overtuigen, motiveren of aanzetten tot actie (McKee & Gerace, 2018). Volgens Mckee en Gerace (2018) is het vertellen van een intrigerend verhaal de beste methode om mensen te overtuigen. Pulizzi (2012) neemt eerst een stap terug. Voordat een bedrijf de consument kan overtuigen tot actie moet een bedrijf eerst de consument betrekken. Dit kan een bedrijf doen door verhalen te vertellen en content te delen. James Warren bekijkt storytelling van beiden kanten (Whitler, 2018). Enerzijds het betrekken van de consumenten en anderzijds het overtuigen van de consumenten. Volgens Warren kan het een (consumenten betrekken) leiden tot het ander (de consument overtuigen). Door middel van drie argumenten wordt duidelijk waarom storytelling de beste manier is om klanten te betrekken bij een bedrijf.  

Het is uniek

Ten eerste kan storytelling veel impact hebben vanwege het unieke aspect dat storytelling een effectief leermethode is (Whitler, 2018). Door verhalen te vertellen brengt men kennis en betekenis over. Het geeft marketeers de mogelijkheid om te begrijpen wat er op de markt gebeurd en wat dat betekent voor de klant, een merk of een bedrijf. Daarnaast kan het leerde aspect van storytelling er ook voor zorgen dat de doelgroep meer betrokken wordt bij de organisatie (Pulizzi, 2012). Om de doelgroep te betrekken bij de organisatie moet de content voldoende aan nuttige en vermakelijke inhoud en moet de content zich richten op een specifieke koper.

Raak de emotie

Ten tweede zorgt storytelling ervoor dat marketeers een diepere emotionele connectie kunnen maken met hun doelgroep (Whitler, 2018). Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat men door het vertellen van verhalen kan inspelen op de emoties (Stephens, Silbert, & Hasson, 2010). Hier kan een bedrijf op inspelen. Door namelijk een merk via verhalen te communiceren verbindt de consument een emotionele betekenis aan het merk. Een bedrijf kan emotionele betekenis geven aan een merk door het principe ‘show don’t tell’ toe te passen. Show don’t tell neemt de lezer of luisteraar mee in het verhaal, het betekent namelijk dat er iets wordt verteld op een manier dat mensen het als het ware zien gebeuren (Smith, 2018). Uit onderzoek blijkt dat het gehele brein actief is wanneer men naar verhalen luistert (Stephens, Silbert, & Hasson, 2010). Wanneer het deel van het brein dat emoties regelt bij de spreker actief is, is dit ook actief bij de luisteraar. Dit heeft als gevolg dat de boodschap beter blijft hangen (Bosch, 2019). Ook blijkt dat wanneer een bedrijf de doelgroep wilt overtuigen met een verhaal, het bedrijf niet alleen na moet denken over wat de boodschap is, maar hoe men dat kan verbeelden door het gebruik van show don’t tell. Het is hiervoor wel van belang dat de doelgroep zelf conclusies mag trekken en de tijd hiervoor krijgt, hierdoor luisteren ze aandachtiger en is de impact groter (Smith, 2018). 

Gebruik het strategisch

Als laatste kan storytelling worden ingezet als een strategische tool. Door het strategisch in te zetten kan storytelling een bedrijf helpen om de klant te betrekken in de online mediawereld. Door de overvloed aan media zijn consumenten niet alleen op zoek naar verschillende ervaringen die een merk kan bieden, maar ook naar een andere benadering. Storytelling geeft de consument een andere toegang tot een merk (Whitler, 2018). Om deze toegang te maken moet een bedrijf content verspreiden, dit wordt content marketing genoemd. Uit een studie uitgevoerd door Content Marketing Institute and MarketingProfs (2018) blijkt dat 90% van alle bedrijven een vorm van content marketing gebruikt. Wanneer content marketing strategisch wordt ingezet kan dat impact hebben op het aantal koopbeslissingen. Onderzoek uitgevoerd door Google (2012) bevestigd dat content steeds meer leidt tot een koopbeslissing, maar dit gebeurd vooral wanneer een bedrijf content deelt met invloedrijke verhalen. Zelfs bedrijven als Coca-Cola geven aan dat in hun nieuwe content strategie van 2020 storytelling centraal staat (Wagenaar, 2016). Het doel van Coca-Cola is door deze nieuwe strategie de advertenties te voorzien van meer inhoud, zodat de consument betrokken blijft. 

Niet iedereen heeft een verhaal

Coca-Cola is een groot bedrijf met een sterk verhaal, maar niet elk bedrijf of product heeft een verhaal. Jonas Nouwen (2016) gelooft er niet in dat men alles maar kan ombouwen naar een verhaal. Storytelling blijkt erg ingewikkeld te zijn en het past ook niet bij elk bedrijf. Wanneer een bedrijf toch storytelling in wil zetten kan het gevaar zijn dat het bedrijf focus verliest (Goossens, 2016). Vragen die vooraf belangrijk zijn om te beantwoorden zijn, wat is de boodschap en past dit bij storytelling. Door deze vragen te stellen kan een bedrijf kijken of storytelling past bij de focus van het bedrijf. Indien dat niet het geval is mist het zijn doel, komt de boodschap niet over en houdt men de aandacht van de doelgroep niet vast. Het is in dat geval beter om een andere strategie te kiezen. Daarnaast blijkt dat er specifieke vaardigheden nodig zijn om een merkverhaal te maken. De manier van content die nu wordt gemaakt door communicatie- en marketing afdelingen passen vaak niet bij de klantervaringen, dit komt omdat de content hier niet op is afgestemd (Pulizzi, 2012). Om dit op de juiste manier te doen moeten bedrijven met personeel werken die hiervoor een opleiding hebben gevolgd of een storytelling achtergrond hebben, zoals bijvoorbeeld journalisten of redacteurs (Delgado-Ballester & Fernández-Sabiote, 2016). Het loont om als bedrijf medewerkers een opleiding aan te bieden over storytelling. Het is van belang dat medewerkers leren de factoren herkennen en verhalen te creëren die de doelgroep van een merk aanspreekt. Wanneer er geen deskundigheid is binnen een bedrijf om de specifieke vaardigheden toe te passen voor storytelling, zal het doel niet worden behaald (Lundqvist, Liljander, Gummerus, & Van Riel, 2013).

Conclusie: storytelling als ondernemer zorgt voor verbinding

De resultaten uit wetenschappelijke artikelen en onderzoeken liegen er niet om: storytelling is effectief. Verhalen helpen om te overtuigen en mensen kunnen informatie makkelijker begrijpen en onthouden. Maar een concreet antwoord op de vraag of het gebruik van digitale storytelling als ondernemer voor verbinding met je klant zorgt, blijft uit. 

Er is namelijk kennis en deskundigheid nodig om storytelling effectief in te zetten. Wanneer dit als ondernemer lukt, is het wetenschappelijk bewezen dat content creëren en verspreiden in een verhalende vorm de consument overtuigt, betrekt en emotioneert. Concluderend, wanneer storytelling goed wordt toegepast zorgt het voor een verbinding met de klant.

Wil je meer kennis krijgen over het onderwerp ‘storytelling als ondernemer zorgt voor verbinding’ of heb je hulp nodig om storytelling in te zetten voor jouw onderneming, neem dan contact met mij op of kijk verder op mijn website of mijn blog.

Met luchtige groetjes,

Fenna

Download hier mijn e-book: 100x content ideeën

Deel dit artikel op Pinterest:

digitale storytelling zorgt voor verbinding
digitale storytelling zorgt voor verbinding